- Locatie
Raadzaal
- Voorzitter
- A.S.F. van Asseldonk
- Toelichting
-
Oproep aan de leden van de gemeenteraad
Hierbij nodig ik u uit voor de achttiende vergadering van uw raad op maandag 16 december 2019. De vergadering begint om 19:00 uur en start in beslotenheid. Vanaf 19:30 vangt het openbare deel van de vergadering aan. De vergadering wordt gehouden in de raadzaal van het stadhuis. In de vergadering worden onderstaande agendapunten behandeld.
Hattem, 5 december 2019
De voorzitter,
A.S.F. van Asseldonk
- Agenda documenten
Uitzending
Agendapunten
-
01
Tijdens dit gedeelte vergadert de raad met gesloten deuren.
-
02GREX 't Veen
-
03Sluiting besloten deel raadsvergadering (uiterlijk 19:25 uur)
-
04
Besluit
De voorzitter opent de openbare raadsvergadering om 19:30 uur.
-
05
Bijlagen
Besluit
De agenda en de besluitenlijst van de raadsvergadering van 18 november ongewijzigd vast te stellen.
-
06
Bijlagen
Besluit
Er is door drie personen gebruik maakt van het inspreekrecht.
Mevrouw Westerink - vraagt naar het verschil tussen brede school en IKC - definitie verschil. Wordt verschillend uitgelegd.
De heer Van Gelder - heeft een visie, waarom gaan we niet met de beide scholen naar de locatie van de Noordgouw? Roept op om dit mee te nemen in de plannen.
De heer Stroobach - voorzitter van vrijwilligersgroep molen De Fortuin. De vrijwilligers maken zich ernstig zorgen over de bouwhoogtes en de hoogtes van de te planten bomen. Concreter benoemen bouwhoogtes. Verzoekt om bij de verdere planvorming rekening te houden met de Gelderse Molenverordening en om molenaars op de hoogte houden.
-
07
Besluit
Alle fracties hebben de gelegenheid gehad om vragen te stellen aan de leden van het college.
CDA - Mogelijkheden lokale media onderzoeken - provincie. Veluws nieuws, slechte bezorging. Graffiti - aangifte gedaan? Onbekend.
PvdA - Geldersedijk - is het een idee om twee kerstbomen te plaatsen? Gaat het bespreken met de HAVO.
D66 - GLBT, kwijtschelding minima. Is het GBLT in staat om het Hattemse minimabeleid uit te voeren? Antwoord: GBLT heeft eenzijdig contract opgezegd. Actie ondernemen is niet mogelijk. Problemen liggen bij grote organisaties. Zullen er alles aan doen om inwoners te informeren. Bij kwijtschelding lokale belastingen een brief voegen met info over het minimabeleid. Op Koers wordt verzocht om begeleiding te bieden bij het invullen van de formulieren. Wethouder houdt vinger aan de pols. Betreft ongeveer 140 kwijtscheldingen per jaar.
D66 - wirwar aan borden op de Zuiderzeestraatweg verwijderen voor de Kerst. Gaat gebeuren.
VVD - Meldpunt overlast vuurwerk, beantwoording stelt niet gerust. Hoe kan worden gemeld als het stadhuis gesloten is. Aantal meldingen? Graag meenemen in de evaluatie. Politie ziet geen aanleiding om een afzonderlijk meldpunt te hebben. 112 Is dag en nacht bereikbaar. meldingen kunnen gewoon worden. Burgemeester heeft piket is dus bereikbaar. We zijn alert, roept op om er samen iets moois te maken.
-
08
Bijlagen
Besluit
De ingekomen stukken overeenkomstig het voorstel af te doen.
-
09
Bijlagen
Besluit
Om de heer L. (Bertus) van ’t Holt voor de duur van de resterende raadsperiode te benoemen tot commissielid namens de fractie van D66.
-
10
Bijlagen
Besluit
De ‘Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Hattem 2020’ vast te stellen en in werking te laten treden op 1 januari 2020, onder intrekking van de ‘Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Hattem 2019’.
-
11
Met het vaststellen van de begroting 2020 door uw raad op 11 november 2019 zijn de uitgangspunten bekend om de tarieven van de gemeentelijke belastingen en heffingen voor het jaar 2020 te laten vaststellen. Om deze verschillende tarieven te effectueren dienen de betreffende gemeentelijke belastingverordeningen van 2019 te worden ingetrokken en vervolgens te worden bepaald voor belastingjaar 2020. De wijzigingen van de tarieven zijn in de nieuwe verordeningen verwerkt.
De raad wordt verzocht om:
De belastingverordeningen Onroerendezaakbelastingen 2020, Reinigingsrechten 2020, Rioolheffing 2020, Begrafenisrechten 2020, Legesverordening 2020, Precariobelasting 2020, Toeristenbelasting 2020, Watertoeristenbelasting 2020, Woonforensenbelasting 2020 en Reclamebelasting 2020 vast te stellen.Bijlagen
Besluit
De belastingverordeningen Onroerendezaakbelastingen 2020, Reinigingsrechten 2020, Rioolheffing 2020, Begrafenisrechten 2020, Legesverordening 2020, Precariobelasting 2020, Toeristenbelasting 2020, Watertoeristenbelasting 2020, Woonforensenbelasting 2020 en Reclamebelasting 2020 vast te stellen.
Stemverklaring D66 - D66 is nog steeds tegen de verhoging van de afvalstoffenheffing en de toeristenbelasting, omdat de vaststelling van de verordeningen als een voorstel voorligt stemt D66 wel in met het voorstel tot vaststelling van de belastingverordeningen.
Stemverklaring mevrouw Guldenaar VVD - zoals eerder aangegeven door de VVD had een verhoging van de OZB en de reinigingsrechten voorkomen worden. VVD stemt niet in met de verhoging van de toeristenbelasting en stemt daarom tegen de vaststelling van de verordening Toeristenbelasting 2020.
Stemverklaring de heer De Boer VVD - aanvullend op vorengaande en in lijn met mijn stemgedrag bij de vaststelling van de begroting 2020 stem ik tegen vaststelling van de verordening OZB 2020, de verordening Reinigingsrechten 2020 en de verordening Watertoeristenbelasting 2020. De lastenverzwaring door de verhoging van ozb en de reinigingsrechten is te groot.
-
12
In het tweede kwartaal van 2017 heeft ontwikkelaar Nikkels – BPD (hierna te noemen ‘de ontwikkelaar’) een aanvraag bij de gemeente Hattem ingediend ten behoeve van de transformatie van het eerste deelgebied van bedrijventerrein ‘t Veen, te weten het deelplan '’t Veen-Noord’. Dit deelplan omvat de locaties plaatselijk bekend als Antarctica, BeterBed en Kringloop. Het initiatief omvat de nieuwbouw van maximaal 130 (overwegend
grondgebonden) woningen. Sloop van de voormalige koelcellen van Antarctica heeft in 2018 plaatsgevonden. De bouw van de woningen is strijdig met de geldende beheerverordening “Bedrijventerrein Het Veen”. Om het initiatief mogelijk te maken is een nieuw bestemmingsplan nodig. Om de beeldkwaliteit van het gebied te borgen is in het stedenbouwkundig plan een beeldkwaliteitsplan opgenomen dat dient te worden vastgesteld als toetsingskader voor de welstand. Voor dit gebied komt dit onderdeel van het stedenbouwkundig plan dus in de plaats van de Welstandnota 2005 van de gemeente Hattem.
De raad wordt verzocht om:- in te stemmen met de reactienota zienswijzen ontwerpbestemmingsplan “’t Veen-Noord Hattem”;
- het bestemmingsplan “’t Veen-Noord Hattem” gewijzigd vast te stellen;
- het “stedenbouwkundigplan en beeldkwaliteitsplan ’t Veen-Noord Hattem” gewijzigd vast te stellen en voor dit plangebied in de plaats te stellen van de Welstandsnota 2005;
- geen exploitatieplan vast te stellen.
Bijlagen
Besluiten
- kennis te nemen van de “Reactienota zienswijzen ontwerp bestemmingsplan “’t Veen-Noord Hattem”;
- het bestemmingsplan “’t Veen-Noord Hattem” gewijzigd vast te stellen;
- het document “Stedenbouwkundig plan en beeldkwaliteitsplan ’t Veen-Noord, Hattem” gewijzigd vast te stellen als beeldkwaliteitsplan en voor dit plangebied in de plaats te stellen van de Welstandsnota 2005;
- geen exploitatieplan vast te stellen.
De motie 'Beeldkwaliteitsplan' ingediend door D66 is verworpen.
De motie is met twee stemmen voor (D66) en twaalf stemmen tegen (VVD, CU, CDA en PvdA) verworpen.
-
13
In 2017, 2018 en de eerste helft van 2019 zijn aanzetten gedaan om de ambities uit het Ontwikkelingsperspectief ’t Veen 2013 – de transformatie van het bedrijventerrein ’t Veen naar gemengd woongebied – vorm en inhoud te geven. Dat heeft geleid tot nieuwe en hernieuwde plannen voor woningbouw op de locaties Consmema en
Antarctica/BeterBed/kringloopwinkel. Op deze locaties lopen nu bestemmingsplanprocedures. Met veel gebiedseigenaren zijn gesprekken gevoerd om de ontwikkelstrategie en rolneming van partijen daarin te bespreken. Verder is het hoogspanningstracé boven ’t Veen aangewezen voor verkabeling (ondergronds brengen), op basis van de wijziging van artikel 22a van de Elektriciteitswet (in het kader van de voortgang energietransitie). Tot slot heeft de minister van Binnenlandse zaken het bedrijventerrein aangewezen als Ontwikkelingsgebied in het kader van de Crisis- en herstelwet. Na het raadsbesluit wordt de huidige risico-analyse verder verfijnd tijdens de voorbereidingen voor het Omgevingsplan en vindt externe validatie daarvan plaats.
De raad wordt verzocht om:- Het Ontwikkelkader ’t Veen – spelregels voor duurzame transformatie vast te stellen als deelstructuurvisie voor de verdere transformatie van bedrijventerrein ’t Veen naar gemengd woongebied.
- Op basis van het haalbaarheidsonderzoek naar de verkabeling van de hoogspanning boven ’t Veen (mast 4 t/m 9) en boven het buitengebied (mast 10 t/m 14), het tracégedeelte 1-Midden tussen mast 4 t/m 9 als Voorkeursalternatief vast te stellen en door het college van burgemeester en wethouders uit te laten werken naar een Basisontwerp dat te zijner tijd voor besluitvorming aan de raad wordt voorgelegd.
- Het gedeelte van het hoogspanningsnet tussen de masten 9 en 14 niet te verkabelen, tenzij alle kosten volledig worden gedekt door middelen uit crowdfunding en/of subsidies, waarbij het initiatief daartoe bij belanghebbenden ligt.
- De financiële consequenties van het Ontwikkeling en het Voorkeursalternatief verkabeling zoals nu ingeschat op te nemen in een grondexploitatie en deze te openen.
- De gemeentelijke grondexploitatie voor Transformatie ‘t Veen met de begroting vast te stellen.
Bijlagen
Besluit
- Het Ontwikkelkader ’t Veen – spelregels voor duurzame transformatie vast te stellen
als deelstructuurvisie voor de verdere transformatie van bedrijventerrein ’t Veen naar
gemengd woongebied. - Op basis van het haalbaarheidsonderzoek naar de verkabeling van de hoogspanning boven ’t Veen (mast 4 t/m 9) en boven het buitengebied (mast 10 t/m 14), het tracégedeelte 1-Midden tussen mast 4 t/m 9 als Voorkeursalternatief vast te stellen en door het college van burgemeester en wethouders uit te laten werken naar een Basisontwerp dat te zijner tijd voor besluitvorming aan de raad wordt voorgelegd.
- Het gedeelte van het hoogspanningsnet tussen de masten 9 en 14 niet te verkabelen, tenzij alle kosten volledig worden gedekt door middelen uit crowdfunding en/of subsidies, waarbij het initiatief daartoe bij belanghebbenden ligt.
- De financiële consequenties van het Ontwikkelkader en het Voorkeursalternatief
verkabeling zoals nu ingeschat op te nemen in een grondexploitatie en deze te
openen. - De gemeentelijke grondexploitatie voor Transformatie ‘t Veen met de begroting vast
te stellen.
-
14
In 2014 werd, in samenspraak met de omgeving, een stedenbouwkundig programma van eisen (SPvE 2014) gemaakt. Dat SPvE werd na de verkiezingen niet opgevolgd. Inmiddels is de situatie gewijzigd: de woningmarkt is veranderd, woonwensen van senioren veranderen, wetgeving omtrent zorgverlening wijzigt en niet in de laatste plaats besloot uw raad op 11 maart 2019 om als voorkeurslocatie voor het beoogde eerste cluster basisonderwijs (IKC, integraal kindcentrum) het plangebied van de Zone Geldersedijk aan te wijzen. Het eerste cluster IKC zal bestaan uit de Van Heemstraschool (gelegen in het plangebied) en De Zaaier. De uitdaging lag er sinds 11 maart 2019 in om met belanghebbenden een stedenbouwkundige visie te maken voor het gebied, waarin de functies wonen, zorg en
onderwijs evenwichtig verdeeld zijn.
De raad wordt verzocht om:- De stedenbouwkundige Visie oude ijsbaan e.o. – een perspectief voor WZZ en IKC vast te stellen.
- Het college van burgemeester en wethouder op te dragen voortvarend de visie uit te werken naar een stedenbouwkundig plan, als vertrekpunt voor ontwerp, aanbesteding en realisatie van de zone via twee parallelle sporen (wonen/zorg en onderwijs), dat te vertalen in een ontwerp-bestemmingsplan en te zijner tijd aan de
gemeenteraad voor te leggen ter besluitvorming.
Bijlagen
Besluit
- De stedenbouwkundige Visie Oude IJsbaan e.o – een perspectief voor WZZ en IKC vast te stellen.
- Het college van burgemeester en wethouders op te dragen:
a. in de uitwerking van de visie rekening te houden met de zorgen van omwonenden over de 4 bouwlagen en ook een scenario uit te werken waarbij de bouwhoogte beperkt wordt;
b. zorgvuldig onderzoek te doen naar de verkeersbewegingen en de verkeersveiligheid;
c. zich in te spannen om bij de invulling van de woonzorgzone rekening te houden met de behoefte in Hattem aan zorg op algemene grondslag zoals afgesproken in het coalitieakkoord 2018-2022 van Hattem;
d. om een analyse te maken op welke wijze de bestemmingsplanprocedures die moeten leiden tot realisatie van de woonzorgzone en het IKC zodanig kan of kunnen worden ingericht dat de risico’s op vertragingen zo veel als mogelijk worden teruggebracht en deze analyse aan de gemeenteraad van Hattem voor te leggen;
e. voortvarend de visie uit te werken naar een stedenbouwkundig plan, als vertrekpunt voor ontwerp, aanbesteding en realisatie van de zone via twee parallelle sporen (wonen/zorg en onderwijs), dat te vertalen in ontwerpbestemmingsplan(nen) en te zijner tijd aan de gemeenteraad voor te leggen ter besluitvorming;
f. te onderzoeken hoe de realisatie van zorgfuncties in het gebied versneld kan worden.
Het amendement is aangenomen met 12 stemmen voor (PvdA, CU, CDA en D66) en twee stemmen tegen (VVD).
Het (geamendeerde) besluit is vervolgens ook aangenomen met 12 stemmen voor (PvdA, CU, CDA en D66) en 2 stemmen tegen (VVD).
Amendementen
Titel Stedenbouwkundige visie Oude IJsbaan en omgeving -
15
In een “bod” aan het Rijk zal de regio inzichtelijk maken waar al plannen bestaan voor duurzame energie en waar de regio kansen ziet voor toekomstige grootschalige opwek. Hiertoe zullen meer of minder concrete zoekzones worden gedefinieerd. Ook zal de regio aangeven hoe vanaf daar gewerkt gaat worden aan de daadwerkelijke realisatie van de opgave.
In de RES-regio Noord-Veluwe zijn we in opmaat al gestart met dit proces. Provincie, gemeenten en waterschap zijn al in overleg met netbeheerder, energiecoöperaties, woningcorporaties, natuurorganisaties en brancheverenigingen. Binnen deze samenwerking is gezocht naar een goede weg om samen te gaan komen tot een RES-bod. Hieruit vloeit nu ook deze startnotitie voort. In de reeds gevormde stuurgroep, voorgezeten door de wethouder Duurzaamheid van de gemeente Oldebroek, is de startnotitie voorbereid en nu voor besluitvorming vrijgegeven aan de zeven gemeenten, het waterschap en de provincie. De bestuurlijke startnotitie beschrijft de wijze waarop de regiosamenwerking op het thema energietransitie op dit moment is ingericht en hoe we in het lopende proces verder zullen gaan om te komen tot het benodigde RES-bod.
Binnen dit regionale proces heeft gemeente Hattem extra aandacht gevraagd voor participatie op lokaal niveau. In antwoord hierop is een participatiemoment voor inwoners opgenomen na vaststellen concept-bod (mei 2020). Input vanuit de samenleving kan dan worden meegenomen in het traject erna, namelijk het omvormen van het concept-bod naar een definitief bod (maart 2021).
Inwonersparticipatie is daarnaast vooral ook een lokale aangelegenheid. De vertaling van het RES-bod vindt uiteindelijk plaats in de ruimtelijke planvormen (omgevingsvisie, omgevingsplannen). Binnen de omgevingswet is participatie en inspraak wettelijk verankerd.
Het bestuurlijk bekrachtigen van deze startnotitie maakt de weg vrij voor verdere stappen en legitimeert de Regio Noord Veluwe als RES-regio.
De raad wordt verzocht om:- bijgevoegde (concept) Bestuurlijke Startnotitie Regionale Energiestrategie Noord- Veluwe vast te stellen
- in te stemmen met de gezamenlijke inzet van regionale gelden voor de RES in 2019/2020/2021 en deze financiële stromen via de gemeente Oldebroek te laten lopen, met instemming van de stuurgroep RES Noord-Veluwe
- voor 2020 en verder de benodigde ambtelijke 0,4 fte beschikbaar te stellen voor uitvoering RES-taken en dit op te nemen in de Uitvoeringsagenda Duurzaamheid Hattem 2020-2021
- de gelden die door het Rijk beschikbaar worden gesteld voor de lokale taken binnen de RES (hoogte nog niet bekend) zo mogelijk bij voorjaarsnota op te nemen in de begroting 2020 en dit bedrag in te zetten voor RES-taken.
Bijlagen
Besluiten
- bijgevoegde (concept) Bestuurlijke Startnotitie Regionale Energiestrategie Noord- Veluwe vast te stellen.
- in te stemmen met de gezamenlijke inzet van regionale gelden voor de RES in 2019/2020/2021 en deze financiële stromen via de gemeente Oldebroek te laten lopen, met instemming van de stuurgroep RES Noord-Veluwe.
- voor 2020 en verder de benodigde ambtelijke 0,4 fte beschikbaar te stellen voor uitvoering RES-taken en dit op te nemen in de Uitvoeringsagenda Duurzaamheid Hattem 2020-2021.
- de gelden die door het Rijk beschikbaar worden gesteld voor de lokale taken binnen de RES (hoogte nog niet bekend) zo mogelijk bij voorjaarsnota op te nemen in de begroting 2020 en dit bedrag in te zetten voor RES-taken.
De motie 'RES' is met algemene stemmen aangenomen.
Met het aannemen van deze motie spreekt de raad uit dat:
- in de raadsvergadering van april of mei 2020 het beleidskader voor Hattem wordt vastgesteld m.b.t. “Ruimtegebruik” (fysieke leefomgeving) en “het bevorderen van draagvlak”;
- voor de vaststelling van de concept RES door de raad van Hattem een participatietraject wordt gevoerd waarvan de resultaten worden meegewogen bij de besluitvorming over de concept RES; de raad werkt in januari 2020 een plan van aanpak van dit traject uit;
- in het kader van het bevorderen van draagvlak en participatie de Gedragscode Zon op Land (november 2019), de Gedragscode Acceptatie & Participatie Windenergie op Land (december 2016) en de Participatiewaaier zon- en windprojecten op land (november 2019) in Hattem voorlopig als uitgangspunt dienen bij nieuwe zon- en/of wind projecten, totdat de raad kaders zoals opgenomen onder ‘1’ heeft vastgesteld;
- de gemeenteraad van Hattem te allen tijde beslissingsbevoegd blijft over de plaatsing van grootschalige duurzame opwekking in Hattem en ook wat daarvoor wordt opgenomen in de concept- en de definitieve RES.
Moties
Titel vaststellen bestuurlijke startnotitie RES Noord-Veluwe -
16
In het kader van een toekomstbestendige Veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland (VNOG) zijn tijdens de bestuurlijke tweedaagse op 18 en 19 september richtinggevende uitspraken gedaan over de visie op de toekomstige VNOG. Tevens zijn er richtinggevende opdrachten uitgesproken.
Deze visie en opdrachten zijn uitgewerkt in de 'Toekomstvisie Veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland'. In een extra AB vergadering van de VNOG die gepland staat op 15 januari 2020, wordt voorgesteld om dit document vast te stellen.
Tot deze tijd heeft de gemeenteraad de gelegenheid om aan de burgemeester eventuele input mee te geven over de Toekomstvisie en de Opdrachten.
Bijlagen
Besluit
De ingediende motie 'Toekomstvisie VNOG –tweede TAS Hattem' is met algemene stemmen aangenomen.
Met het aannemen van deze motie verzoekt de raad, de burgemeester om tijdens het AB-overleg op 15 januari 2020:
- in te stemmen met het basisscenario zoals deze door de VNOG is voorgelegd maar deze nog niet uit te voeren ten aanzien van de 2e TAS in Hattem;
- de VNOG te verzoeken een scenario te begroten waarbij de 2e TAS voor Hattem behouden blijft;
- de raad van Hattem te informeren over de meerkosten om hiermee de mogelijkheid te hebben en te beslissen om de 2e TAS voor Hattem te kunnen behouden.
- de VNOG te verzoeken om het scenario genoemd in de brief d.d. 11 april 2019 “scenario op basis van het huidige diensverleningsniveau….” op te stellen en aan de raden voor te leggen;
- te verzoeken dat de VNOG het scenario genoemd in punt 4 uitvoert als het bestuur en haar gemeenteraden met dit scenario en de daaraan gekoppelde begroting kunnen instemmen.
Moties
Titel toekomstvisie VNOG-tweede TAS Hattem -
17
Bijlagen
Besluit
De motie vreemd aan de orde van de dag 'planning IKC's' is met algemene stemming aangenomen.
Met het aannemen van de motie dring de raad er bij het college op aan om:
- Een mastertijdsplanning te maken voor alle drie de IKC’s;
- Een stappenplan te maken met daarin de processtappen die moeten leiden tot de realisatie van het eerste scholencluster in 2021 met aandacht voor overgangsmaatregelen en eventuele noodvoorzieningen;
- Een financiële planning op hoofdlijnen te maken voor de drie IKC’s ten einde in kaart te brengen de financiële haalbaarheid en de financiële lasten voor de gemeente.
en gaat over tot de orde van de dag.
Moties
Titel tijdsplanning en financiële planning Integrale Kind Centra (IKC) -
18
Besluit
De voorzitter sluit de vergadering om 22:47