- Locatie
Raadzaal
- Voorzitter
- J.W. Wiggers
- Toelichting
-
Oproep aan de leden van de gemeenteraad
Hierbij nodig ik u uit voor de dertiende vergadering van uw raad op maandag 1 juli 2019. De vergadering begint om 20.00 uur en wordt gehouden in de raadzaal van het stadhuis. In de vergadering worden onderstaande agendapunten behandeld.
Hattem, 19 juni 2019
De voorzitter,
drs. J.W. Wiggers. - Agenda documenten
Uitzending
Agendapunten
-
01Opening
-
02
Bijlagen
-
03
De heer Frank Kuiper zal inspreken over agendapunt 6, Vaststelling Bestemmingsplan Consmema ‘t Veen.
Mevrouw Lisette Goeree zal inspreken over agendapunt 16, Hattemse Loo -
04Vragenhalfuurtje
-
04.01.01HAMERSTUKKEN:
-
05
Bijlagen
-
06
In augustus 2016 werd bekend dat het bedrijf Consmema, toen gevestigd aan de 4e Industrieweg 5-7 op bedrijventerrein ’t Veen haar bedrijfsactiviteiten zou verplaatsen naar bedrijvenpark Hattemerbroek (H20). In mei 2017 diende bedrijfseigenaar een aanvraag bij de gemeente Hattem in ten behoeve van een bestemmingswijziging. Daarmee is het één van de eerste deelgebieden van de al jaren beoogde transformatie van bedrijventerrein Het Veen naar gemengd gebied. Het initiatief omvat de sloop van een woning en alle aanwezige bedrijfsbebouwing en het creëren van een planologische mogelijkheid voor de nieuwbouw van 20 grondgebonden woningen.
Bouw van woningen op deze locatie is strijdig met de geldende beheersverordening Het Veen. Om het initiatief mogelijk te maken is een nieuw bestemmingsplan nodig.
De raad wordt verzocht om:- in te stemmen met de reactienota zienswijzen ontwerpbestemmingsplan “Consmematerrein Hattem”;
- het bestemmingsplan “Consmematerrein Hattem” gewijzigd vast te stellen.
Bijlagen
-
07
De leden van de drie commissies bezwaarschriften in H20-verband (de gemeenten Hattem, Heerde en Oldebroek) vormen per 1 april 2011 een personele unie. Van één gezamenlijke commissie bezwaarschriften in H20-verband is (nog) geen sprake. De raad wordt verzocht om het jaarverslag 2018 van de commissies bezwaarschriften van de gemeenten Hattem, Heerde en Oldebroek (H20-gemeenten) voor kennisgeving aan te nemen.
Bijlagen
-
08
De gemeenten Hattem, Heerde en Epe hebben sinds 2015 een identieke huisvestingsverordening. Per 1 juli 2019 eindigt de wettelijke looptijd van deze verordening. De huisvestingswet 2014 bepaalt dat een huisvestingsverordening maximaal vier jaar geldig is. Met de huisvestingsverordening stuurt de gemeente op de sociale huurwoningmarkt. Door te bepalen hoe de woonruimte wordt verdeeld, wordt de verdringing van kwetsbare groepen tegengaan. De raad wordt verzocht om de Huisvestingsverordening gemeente Hattem 2019 vast te stellen.
Bijlagen
-
09
De initiatiefnemer is voornemens om op het perceel aan de Groeneweg 4 te Hattem een aantal bijgebouwen te slopen en op grond van ons functieveranderingsbeleid een tweede woning op te richten (rood-voor-rood). Hiermee wordt ook de agrarische-functie omgezet in een woonfunctie. De raad wordt verzocht om:
- In te stemmen met de ruimtelijke onderbouwing ‘Groeneweg 4 – 6 te Hattem’.
- Uit te spreken voornemens te zijn de verklaring van geen bedenkingen voor het oprichten van een tweede woning en het wijzigen van de agrarische- naar een woonfunctie, af te geven.
- De ontwerp- verklaring van geen bedenkingen publiceren en voor 6 weken ter inzage leggen voor eventuele zienswijzen.
Bijlagen
-
10
Bij besluit van 26 juni 2017 heeft de gemeenteraad besloten de uitvoering van de accountantscontrole als bedoeld in art. 213 van de Gemeentewet voor de boekjaren 2017-2018 te gunnen aan Baker Tilly Berk accountants te Zwolle en bij besluit van 10 december 2018 heeft de gemeenteraad besloten de uitvoering van de accountantscontrole met 1 jaar (2019) te verlengen.
In 2010 is afgesproken om in het voorjaar van elk jaar het controleprotocol ter vaststelling aan de raad voor te leggen.
De raad wordt verzocht:
- De overeenkomst met accountantsbureau Baker Tilly te Zwolle met één jaar te verlengen tot 2020; het jaar waarin de accountantscontrole 2019 plaatsvindt.
- Het controleprotocol voor de accountantscontrole 2019 vast te stellen.
- Het vastgestelde controleprotocol toe te voegen aan de opdrachtbevestiging voor controle van de jaarrekening 2019.
- Het normenkader 2019 voor kennisgeving aan te nemen.
Bijlagen
-
10.01.01BESPREEKSTUKKEN:
-
11
Op 28 januari 2019 heeft uw raad gesproken in de commissie voor algemene en ruimtelijke zaken over de kaders voor de herinrichting van de Markt, Kerkplein en Kerkhofstraat. Het college heeft op basis van de door u aangegeven kaders een drietal modellen laten opstellen. Deze modellen zijn op 17 april 2019 besproken met de bewoners van Hattem.
De raad wordt verzocht om:- Een keuze te maken tussen de modellen 1 (klinker) en 3 (gezaagde natuursteen) voor de herinrichting van de Markt en de rijloper Kerkhofstraat, waarbij het college de voorkeur heeft voor model 3.
- In te stemmen met het herstraten van het voormalige kerkhof (Kerkplein en deel Kerkhofstraat) met de huidige, ongezaagde steen, met een zo smal mogelijke voeg, gevuld met split en brekerzand.
- De benodigde structurele middelen, groot maximaal € 37.000, in de Kadernota vast te stellen.
- De desinvesteringslasten van niet duurzame investeringen uit 2013-2015, groot € 200.000, ten laste te brengen van de algemene reserve.
Bijlagen
Amendementen
Titel Bestrating Marktplein Hattem -
12
Op 17 mei heeft het bestuur van PlusOV de concept begroting 2020-2023, inclusief de begrotingswijziging 2019, toegezonden aan het college van B&W en de gemeenteraad. In de Wet gemeenschappelijke regelingen is in artikel 35 geregeld dat de gemeenteraden een zienswijze kunnen indienen op de conceptbegroting.
De raad wordt verzocht om:- Kennis te nemen van de Jaarrekening 2018
- Kennis te nemen van de concept begroting 2020-2023 met daarin de begrotingswijziging 2019
- Bijgevoegde zienswijze in te dienen op de concept begroting 2020-2023
- Kennis te nemen van de voorgesteld vereveningswijze en hier geen zienswijze op in te dienen.
Bijlagen
Amendementen
Titel Plus OV fianciële stukken - verevening -
13
Over het afgelopen jaar is de balans opgemaakt over wat er is bereikt, wat daarvoor is gedaan en wat het heeft gekost. Dit resultaat is neergelegd in het jaarverslag en de jaarrekening over 2018.
De raad wordt verzocht om:
Het jaarverslag en de jaarrekening 2018 vast te stellen en het gerealiseerde resultaat van € 224.688 nadelig te verrekenen met:
- de reserve aansluiting A28 voor een bedrag van € 281.500 (toevoeging);
- de reserve grondexploitatie voor een bedrag van € 221.000 (toevoeging);
- de egalisatiereserve Sociaal Domein voor een bedrag van € 829.524 (onttrekking) en
- de algemene reserve voor een bedrag van € 102.336 (toevoeging).
Bijlagen
-
14
De voorjaarsnota heeft als doel tussentijds te rapporteren over de realisatie en uitvoering van de begroting en geeft de stand van zaken weer met de financiële consequenties voor het lopende begrotingsjaar. De meerjarige financiële consequenties zijn verwerkt in de Kadernota 2020.
De afgelopen maanden heeft zich een aantal financiële ontwikkelingen voorgedaan die ons structureel meerjarenbeeld behoorlijk negatief beïnvloeden. Deze ontwikkeling hebben we direct vertaald in een opgave / aanpak waarbij we onze beleidsambities tegen het licht hebben gehouden en maatregelen in beeld hebben gebracht die kunnen bijdragen aan herstel van de begroting. In onze aanpak hebben we focus aangebracht door kansrijke zoekgebieden aan te dragen. Deze zoekgebieden hebben de potentie om lasten te verminderen dan wel baten te verhogen.
In deze voorjaarsnota is het resultaat van de zoekgebieden vertaald voor een bedrag van € 93.700. De 'heroverwegingen' betreffen het voorlopig resultaat van de zoekgebieden waarbij maatregelen zijn voorgesteld die direct kunnen worden vertaald.
De raad wordt verzocht om:- De voorjaarsnota 2019 vast te stellen;
- De begroting te wijzigen overeenkomstig het financieel overzicht;
- Het in beeld gebrachte resultaat 2019 te verrekenen met de algemene reserve vrij aanwendbaar.
Bijlagen
-
15
De kadernota wordt aangeboden aan de raad ter voorbereiding van de begroting 2020 en de meerjarenraming 2021-2023. In de kadernota zijn voorstellen opgenomen waarmee we inspelen op beleidsmatige en wettelijke ontwikkelingen.
De afgelopen maanden heeft zich een aantal financiële ontwikkelingen voorgedaan die ons structureel meerjarenbeeld behoorlijk negatief beïnvloeden. Deze ontwikkeling hebben we direct vertaald in een opgave / aanpak waarbij we onze beleidsambities tegen het licht hebben gehouden houden en maatregelen in beeld zijn gebracht die kunnen bijdragen aan herstel van de begroting. In onze aanpak hebben we focus aangebracht door kansrijke zoekgebieden aan te dragen. De zoekgebieden hebben de potentie om lasten te verminderen dan wel baten te verhogen.
De raad wordt verzocht om:
De kadernota - begrotingsvoorbereiding 2020 met de hierin genoemde kaders, richtlijnen en uitgangspunten vast te stellen.Bijlagen
Amendementen
Titel Kadernota 2020 -
16
Naar aanleiding van commissie SZ op agenda gezet als bespreekpunt Raad.
Bijlagen
-
17
Met de vaststelling van de 1e wijziging van de Verordening begrafenisrechten met de daarbij behorende tarieventabel is aangesloten op eerdere besluitvorming over de kostendekkendheid van de begraafplaats en anderzijds nog betaalbare tarieven voor de gebruikers van de begraafplaats.
Uit controle is thans gebleken dat er een aantal omissies staan vermeld in de vastgestelde tarieventabel waardoor er geen belastingplicht aanwezig is bij de artikelen die dat betreft.
De raad wordt verzocht:
de verordening 2e wijziging Begrafenisrechten 2019 vast te stellen.Bijlagen
-
18Rondvraag
-
19Sluiting