Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadsvergadering

maandag 22 maart 2021

20:00 - 22:00
Locatie

Ibabs-Connect

Voorzitter
M. Sanderse
Toelichting

Oproep aan de leden van de gemeenteraad


Hierbij nodig ik u uit voor een reguliere vergadering van uw raad op maandag 22 maart 2021. De vergadering begint om 20:00 uur. De vergadering vindt digitaal plaats via Ibabs Connect. In de vergadering worden onderstaande agendapunten behandeld. De vergadering is live te volgen via: https://channel.royalcast.com/landingpage/hattem/20210322\_1/


Hattem, 11 maart 2021


De voorzitter,
M. Sanderse

Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    Besluit

    De voorzitter opent de vergadering om 20:00 uur.

  2. 2

    Besluit

    De agenda en de besluitenlijst zijn ongewijzigd vastgesteld.

  3. 3

    Besluit

    Er wordt geen gebruik gemaakt van het inspreekrecht.

  4. 4

    Besluit

    De fracties stellen vragen over uiteenlopende onderwerpen aan de leden van het college.

    Toezeggingen van het college

    Titel
    Graffiti verhalen kosten op daders
    Uitvoering GVVP - stimuleren fietsen bij jongeren
    Woningtoewijzing aan inwoners Hattem
  5. 5

    In de commissievergadering is er gelegenheid voor een (korte) inhoudelijke bespreking van de stukken op deze lijst. Desgewenst kunnen stukken worden geagendeerd voor de raadsvergadering of voor een volgende commissievergadering. Vervolgens wordt de lijst als hamerstuk geagendeerd voor de eerstvolgende raadsvergadering.


    De raad wordt voorgesteld om:
    de ingekomen stukken overeenkomstig het voorstel af te doen.

    Bijlagen

    Besluit

    de ingekomen stukken overeenkomstig het voorstel af te doen.

  6. 6

    Het kaderdocument en het Ontwerp Beschermd Thuis zijn concept-documenten. In de regio is afgesproken om deze toe lichten aan de gemeenteraden. Het college heeft de stukken en voorstel nieuwe inkoop positief beoordeeld, en heeft ingestemd met het concept Kaderdocument en het concept Ontwerp en de nieuwe regionale inkoopprocedure voor Beschermd Wonen.
    Tijdens de commissie Sociale Zaken op 8 maart 2020 lichten we de onderwerpen nader toe. En bieden we de commissie de mogelijkheid om van gedachten te wisselen over de stukken. Het definitieve Kaderdocument en Ontwerp worden voor de zomervakantie aan de raad ter besluitvorming voorgelegd.


    De raad wordt verzocht om:
    1. Kennis te nemen van het concept Kaderdocument Beschermd Thuis 2022-2030, daarin opgenomen uitgangspunten en de adviezen van regionale Adviesraden.
    2. Kennis te nemen van Ontwerp Beschermd Thuis 2030, de reactienota op de door de regionale adviesraden uitgebrachte adviezen, specifiek van het advies van de Participatieraad Hattem.
    3. In te stemmen met de nieuwe regionale inkoopprocedure om de doelstellingen van het Ontwerp Bescherm Wonen te realiseren per 1-1-2023 (beoogde datum).
    4. Kennis te nemen van de door het college vastgestelde verlenging van het regionaal convenant voor de regionale samenwerking en financiële solidariteit voor de Maatschappelijke Opvang (MO) en Beschermd Wonen(BW).

    Besluit

    1. Kennis te nemen van het concept Kaderdocument Beschermd Thuis 2022-2030, daarin opgenomen uitgangspunten en de adviezen van regionale Adviesraden.
    2. Kennis te nemen van Ontwerp Beschermd Thuis 2030, de reactienota op de door de regionale adviesraden uitgebrachte adviezen, specifiek van het advies van de Participatieraad Hattem.
    3. In te stemmen met de nieuwe regionale inkoopprocedure om de doelstellingen van het Ontwerp Bescherm Wonen te realiseren per 1-1-2023 (beoogde datum).
    4. Kennis te nemen van de door het college vastgestelde verlenging van het regionaal convenant voor de regionale samenwerking en financiële solidariteit voor de Maatschappelijke Opvang (MO) en Beschermd Wonen(BW).
  7. 7

    Voor een goede uitvoering van de gemeentelijke taken is het noodzakelijk dat de gemeente beschikt over een Algemene plaatselijke verordening (APV) die aansluit bij de landelijke wet- en regelgeving en de lokale situatie. Met het vaststellen van voorgestelde Algemene plaatselijke verordening gemeente Hattem 2021 wordt hieraan voldaan.


    De raad wordt verzocht om:
    De Algemene plaatselijke verordening gemeente Hattem 2021, inclusief toelichting, vast te stellen.

    Besluit

    De Algemene plaatselijke verordening gemeente Hattem 2021, inclusief toelichting, vast te stellen.

  8. 8

    De Vereniging Landschap en Milieu Hattem (VLMH), een aantal bewoners van het Hattemse Loo en de gemeente zijn al gedurende langere tijd met elkaar in discussie over het aanleggen van een boskamer rondom het Hattemse Loo. Er zijn verschillende pogingen geweest om tot een
    gezamenlijke oplossing te komen. Dit bleek echter niet mogelijk. Om te komen tot een totaaloplossing in deze kwestie heeft het college besloten om het initiatief te nemen, om te komen tot een groene inpassing van het Hattemse Loo. Hiertoe is een boskamer op gemeentegrond aangelegd rondom het Hattemse Loo. Deze is alleen ter plaatse van de bestaande uitwegen onderbroken. Concreet betekent dit dat wij op de groenstrook
    aan de Hezenbergerweg en aan de Konijnenbergerweg een boskamer hebben aangelegd op gemeentegrond.


    De raad wordt verzocht om:
    1. in te stemmen met de reactienota zienswijzen op ontwerpbestemmingsplan “Bosstrook Hattemse Loo”;
    2. het bestemmingsplan “Bosstrook Hattemse Loo” gewijzigd vast te stellen;
    3. geen exploitatieplan voor het bestemmingsplan vast te stellen.

    Stemuitslag

    voor 73%
    tegen 27%
    voor
    Fractie CDA (4), Fractie CU (4), Fractie PVDA (3)
    tegen
    Fractie D'66 (2), Fractie VVD (2)

    Besluit

    1. in te stemmen met de reactienota zienswijzen op ontwerpbestemmingsplan “Bosstrook Hattemse Loo”;
    2. het bestemmingsplan “Bosstrook Hattemse Loo” gewijzigd vast te stellen;
    3. geen exploitatieplan voor het bestemmingsplan vast te stellen.

  9. 9

    De raad van Hattem heeft twee raadscommissies ingesteld. De raadscommissie Sociale Zaken en de raadscommissie Algemene Zaken. De raadscommissie bereidt de besluiten van de gemeenteraad voor. De commissie adviseert de gemeenteraad hierover. Elke raadscommissie is gespecialiseerd in een aantal onderwerpen en heeft een eigen takenpakket. Op grond van artikel 4 kunnen op dit moment per raadsfractie maximaal drie niet-raadsleden worden benoemd als commissielid. In het presidium is besproken en besloten dat op deze maximumregel van drie een uitzondering wordt gemaakt voor de periode van ander halfjaar voor de aankomende gemeenteraadsverkiezingen. Het maximum wordt gesteld op vijf niet-raadsleden. Fracties worden op deze manier in de gelegenheid gesteld om leden van de fracties in te zetten als commissielid ter voorbereiding op rol als raads- en/of commissielid in de nieuwe raadsperiode.


    De raad wordt verzocht:
    Artikel 4 van de Verordening op de Raadscommissies te wijzigen.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Fractie CDA (4), Fractie CU (4), Fractie D'66 (2), Fractie PVDA (3), Fractie VVD (2)

    Besluit

    Artikel 4 van de Verordening op de Raadscommissies te wijzigen.

  10. 10

    De CDA fractie heeft drie personen voorgedragen om te worden aangewezen als commissielid. Gelet op het bepaalde in artikel 4 van de (gewijzigde) Verordening is uw raad bevoegd om mevrouw Mulder, mevrouw Wilting-Kleinhuis en de heer Dijkstra als commissieleden aan te wijzen.


    De raad wordt voorgesteld om:
    de heer R. (Remco) Dijkstra, mevrouw S. (Sigrid) Mulder en mevrouw A.M.I. (Anne-Marije) Wilting-Kleinhuis aan te wijzen als commissieleden namens de CDA-fractie. De aanwijzingsperiode loopt van 22 maart 2021 tot en met het einde van de zittingsperiode van de raad.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Fractie CDA (4), Fractie CU (4), Fractie D'66 (2), Fractie PVDA (3), Fractie VVD (2)

    Besluit

    de heer R. (Remco) Dijkstra, mevrouw S. (Sigrid) Mulder en mevrouw A.M.I. (Anne-Marije) Wilting-Kleinhuis aan te wijzen als commissieleden namens de CDA-fractie. De aanwijzingsperiode loopt van 22 maart 2021 tot en met het einde van de zittingsperiode van de raad.

  11. 11

    Op 31 maart 2020 heeft ons college besloten over een eerste pakket aan steunmaatregelen om de gevolgen van de coronacrisis voor verschillende doelgroepen uit de samenleving te verzachten. Op 29 juni 2020 heeft de raad besloten tot een tweede pakket en op 14
    december 2020 tot een derde pakket aan steunmaatregelen. De coronacrisis is echter nog niet ten einde en de gevolgen blijven ingrijpend. Daarom is besloten tot een vierde pakket aan maatregelen.


    De raad wordt verzocht om:

    1. In te stemmen met het pakket aan steunmaatregelen vierde fase corona zoals verwoord in de bijgevoegde memo.
    2. De daarvoor direct benodigde middelen ter grootte van € 100.600,- ter beschikking te stellen en deze te dekken uit de ontvangen Rijksgelden t.b.v. de corona maatregelen zoals benoemd in de Najaarsnota 2020 en voor het overige de financiële gevolgen te verantwoorden via de Voorjaarsnota 2021
    3. Ter uitvoering van het pakket aan steunmaatregelen te besluiten dat:
      i. de Verordening reclamebelasting 2021, bij besluit van 14 december 2020 vastgesteld, met ingang 1 januari 2021 buiten werking te stellen en de
      Heffingsambtenaar op te dragen geen uitvoering te geven aan deze verordening met ingang van de hiervoor genoemde datum;
      ii. de onder i. bedoelde buiten werking stelling voort duurt tot en met 31 december 2021;
      iii. direct na de onder ii. genoemde datum de werking van de Verordening reclamebelasting 2021 weer gelijk is als voor dit besluit het geval was, met dien verstande dat dit besluit van kracht blijft op de periode van 1 januari 2021 tot
      en met 31 december 2021;
      iv. artikel 1, onderdeel 1.1 van de Tarieventabel behorende bij de Verordening precariobelasting 2021, bij besluit van 14 december 2020 vastgesteld, met ingang 1 januari 2021 buiten werking te stellen en de Heffingsambtenaar op te dragen geen uitvoering te geven aan deze bepaling met ingang van de hiervoor genoemde datum;
      v. de onder iv. bedoelde buiten werking stelling voort duurt tot en met 31 december 2021;vi. direct na de onder v. genoemde datum de werking van artikel 1, onderdeel 1.1 van de Tarieventabel behorende bij de Verordening precariobelasting 2021 weer gelijk is als voor dit besluit het geval was, met dien verstande dat dit besluit van kracht blijft op de periode van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2021.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Fractie CDA (3), Fractie CU (4), Fractie D'66 (2), Fractie PVDA (3), Fractie VVD (2)

    Besluit

    1. In te stemmen met het pakket aan steunmaatregelen vierde fase corona zoals verwoord in de bijgevoegde memo.
    2. De daarvoor direct benodigde middelen ter grootte van € 100.600,- ter beschikking te stellen en deze te dekken uit de ontvangen Rijksgelden t.b.v. de corona maatregelen zoals benoemd in de Najaarsnota 2020 en voor het overige de financiële gevolgen te verantwoorden via de Voorjaarsnota 2021
    3. Ter uitvoering van het pakket aan steunmaatregelen te besluiten dat:

    i. de Verordening reclamebelasting 2021, bij besluit van 14 december 2020 vastgesteld, met ingang 1 januari 2021 buiten werking te stellen en de
    Heffingsambtenaar op te dragen geen uitvoering te geven aan deze verordening met ingang van de hiervoor genoemde datum;
    ii. de onder i. bedoelde buiten werking stelling voort duurt tot en met 31 december 2021;
    iii. direct na de onder ii. genoemde datum de werking van de Verordening reclamebelasting 2021 weer gelijk is als voor dit besluit het geval was, met dien verstande dat dit besluit van kracht blijft op de periode van 1 januari 2021 tot
    en met 31 december 2021;
    iv. artikel 1, onderdeel 1.1 van de Tarieventabel behorende bij de Verordening precariobelasting 2021, bij besluit van 14 december 2020 vastgesteld, met ingang 1 januari 2021 buiten werking te stellen en de Heffingsambtenaar op te dragen geen uitvoering te geven aan deze bepaling met ingang van de hiervoor genoemde datum;
    v. de onder iv. bedoelde buiten werking stelling voort duurt tot en met 31 december 2021;vi. direct na de onder v. genoemde datum de werking van artikel 1, onderdeel 1.1 van de Tarieventabel behorende bij de Verordening precariobelasting 2021 weer gelijk is als voor dit besluit het geval was, met dien verstande dat dit besluit van kracht blijft op de periode van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2021.

    Toezeggingen van het college

    Titel
    Inzicht in eigen middelen steunmaatregelenpakket
  12. 12

    Besluit

    Er wordt geen gebruik gemaakt van de rondvraag.

  13. 13

    Besluit

    De voorzitter sluit de vergadering om 22:06 uur.